Hooajaline väsimus

Sügis on muutuste aeg.
Muutuvad valgus, temperatuur, värvid ja kaovad viimased suvised tundmused.
Algab kool ja ka töö võib muutuda pingelisemaks. Inimesed veedavad järjest vähem aega õues. Lisaks soojematele riietele võtame me enda kanda ka rohkem muresid.
Aastaaja vahetumine ning sügise algus on paljude jaoks rõõmu allikas, kuid teistele toob see kaasa mure, kurbuse, ebamugavus tunde ja depressiooni.
Siin on mõned soovitused sügisese masenduse vältimiseks:

  • Leia miski oma elus, mis on kindel ja järjepidev ning keskendu sellele enda rahustamiseks.

See võib olla kasvõi igal hommikul dušši all käimise rutiin või viis korda sügavalt sisse hingamine iga kord kui end halvasti tunned. See võib olla metafooriline enesesisendus, näiteks “Olen puu, mis peab vastu igale tormile” või “Olen kindel kivi keset mässavat jõge.” Veel üks võimalus on korrata endale püsivaid väärtusi: “Minu nimi on … . Ma olen mees/naine. Ma olen ema/isa. Minu lapse nimi on … . Ma elan … linnas.” Tundes end halvasti on hea meenutada endale asju, mis on püsivad ja kindlad.

  • Jälgi, et täidad oma peamisi vajadusi.

Uni, toitumine, liikumine ja vesi on kõik aju tervisele ja toimimisele vajalikud ning need aitavad stressiga toime tulla.

Suhtle inimestega. Ilma muutudes muutuvad kõik inimesed veidi tubasemaks ning see suurendab eraldatuse, depressiooni ja ärevuse tunnet. Otsi kontakti inimestega, kes tekitavad sulle hea tunde.

  • Küsi endalt, mida peaksid tegema, et end täna hästi tunda.

Teiste sõnadega, sa ei saa eirata muutust, kuid sa saad otsustada kuidas sa enda eest sel muutuste perioodil hoolitsed. Võib olla on sul vaja küsida rohkem abi ja tuge elukaaslaselt, perekonnalt või sõpradelt. Võib olla vajad sa rohkem liikumist või rohkem puhkust. Võib olla pead vähendama oma kohustuste nimekirja. Sinu vajadused võivad muutuda ka juba järgmise aastaaja vahetusega, kohanda oma harjumusi vastavalt.

  • Ole enda vastu lahke.

See võib olla keeruline eriti nendele, kellel on enda suhtes kõrged ootused. Tõde on aga see, et muutus mõjutab kõiki ja endaga riidlemine suurenenud unevajaduse või millegi muu suhtes toob stessile vaid lisa.

  • Räägi sellest.

Kui sa lubad endal rääkida teistele kuidas see muutuste aeg sulle mõjub, leiad sa kaaslastes tõebäoliselt mõistmist ja kinnitust oma tunnetele. Seltskonnal on tõeliselt raviv jõud.

 

  • Arvesta ees ootava talvega.

Paljud inimesed kannatavad aastaaegade mõjutustest tulenevat depressiooni ning seda kõige enam sügisel ja talvel kui päevavalgust jääb järjest vähemaks. Kui sa tead eelnevast kogemusest, et see on sinu jaoks raske aeg, on võimalik selles osas end ette valmistada. Kui sulle meeldib süüa teha võid valmistada ette asju, mida saad hiljem kergesti sügavkülmast võtta ja üles soojendada ajal mil sa ei viitsi lihtsalt süüa teha. See on ka hea aeg alustada talvise vitamiinikuuriga või end terveks talveks mõnda trenni kirja panna.

  • Lisa oma koju enne talve saabumist värve.

Tegemist on üsna materialistiku soovitusega, kuid see toimib. Sügisel lööb kogu maailm värvidest särama, kuid ühel hetkel see kõik kaob ning see kõik asendub valge ja mustaga. Enda elukeskkonda värvide lisamine aitab paremini sellega toime tulla.

  • Hinga.

Tundub lihtne, kuid oma emotsioonidesse takerdudes kipuvad inimesed liikuma järjest kiiremini, et tunnetest ja stressist sammukene ees pool püsida. Üritatakse veel rohkem teha ja sellega kaasneb ärevustunne. Kui märkad, et oled masendunud või ärevil, hinga mõned korrad sügavalt ning aeglaselt sisse ja välja. See aitab pingetega toime tulla ja asju teises valguses näga.

  • Anna endast parim, et säilitada oma vaatenurk.

See on keeruline, eriti kui sa ei tunne end hästi. Aastaajad muutuvad, muutused tulevad ja lähevad, kõik läheb ükskord mööda. See ei tähenda, et üleminek on lihtne, aga see ei kesta igavesti. Sügis tuleb ja läheb, samuti talv ja enne kui aru saad ongi taas kätte jõudnud kevad ning võib juba jääda uue suve ootele. Ja siis algab kõik jälle otsast peale.

Kadri Heinmaa

keyboard_arrow_up